Citroën ë-C3 – Danmarks billigste elbil

Citroën tager kampen op mod de nye kinesiske bilmærker og lancerer ë-C3, der indtager rollen som billigste elbil. Vores første møde med den elektriske minibil tegner et lovende billede.

En rød Citroën ë-C3 kører på en vej med græs i baggrunden
Forpremiere

Motor mener:

Her er elbilen, der er en brugbar løsning på hverdagens transport for de danskere, der primært skal køre på arbejde, købe ind og hente børn. Prisen på Citroën ë-C3 er på niveau med en tilsvarende benzinbil.

WIEN Nu er den billige elbil endelig lige om hjørnet. Med en startpris på 180.000 kr. overhaler Citroën alle konkurrenterne indenom og skaber dermed en ny klasse for billige elbiler.

Den nye ë-C3 produceres i Slovakiet, og Citroën viser dermed også, at europæisk bilindustri godt kan tage kampen op med de kinesiske bilmærker.

Motor tog som første danske medie til Østrig for at møde den nye mini-elbil, og tage den med ud på en køretur for at se, om ë-C3 virkelig er den elbil, mange danskere har ventet på.

Video: Se nærmere på Citroën ë-C3

Citroën ë-C3 med fornuftig rækkevidde

Det er en ny minibil-platform fra Stellantis, der skaber rammen om den nye ë-C3, og den kommer indtil videre kun i en enkelt el-version med et batteri på 44 kWh og en elmotor på 113 hk. Dermed er Citroën ikke hoppet med på ræset om at levere lynhurtige elbiler.

I stedet har målet være at skabe en bil, der er til at betale, og som frem for alt bare leverer det, de fleste har brug for. Målt på WLTP-skalaen giver det en rækkevidde på 321 km, og det vil nok i praksis betyde mellem 200 og 300 km på en dansk motorvej, hvilket mange nok kan leve med.

Når det er tid, kan LFP-batteriet hjemmeoplades på fire timer fra tomt til 100 procent, mens en lynladning på farten med op til 100 kW tager en halv times tid fra 20 til 80 procent.

Kabinen i en Citroën ë-C3
Der er gjort meget for at skabe en førerplads med mange fine detaljer. Rattet er ikke særlig stort, og det er fladt forneden. Selve instrumenthuset er placeret bag en skærm helt fremme under forrudens underkant. Instrumentbordet er flot beklædt på den nederste del.

Hvordan kører Citroën ë-C3?

Vores første tur på landevejene vidnede om en bil med en acceptabel, men behersket acceleration, og et overraskende lavt støjniveau, når det handler om dæk- og vindstøj. Desværre kunne man ved bykørsel høre en svag hyletone fra elmotoren – dog ikke mere, end at det er til at leve med.

Betjeningen af bilen er enkel, og heldigvis er der stadig knapper til klimaanlægget og et par andre komponenter – herunder en separat knap til at slå alarmen for hastighedsovertrædelser fra.

Det sidste er særlig rart i Danmark, hvor man kun sjældent skilter med den aktuelle hastighedsgrænse, så mange nye biler ikke altid kan advare korrekt.

Display over rattet i en Citroën ë-C3
Instrumentbordet ser godt ud og er konstrueret med en vandret skærm, der spejles op i et mørktonet panel under forruden. Det fungerer rigtig godt i praksis og ser samtidig godt ud.

Vælg mellem tre udstyrsvarianter

Mens billigste udgave fås for 180.000 kr., koster den dyreste 200.000 kr., og så er der en mellemvariant omtrent midt imellem.

Forskellene mellem de tre udgaver er blandt andet, at billigste version ikke har en skærm til at levere oplysninger om radio og navigation – her monterer man i stedet sin mobiltelefon i en holder på instrumentbordet, og så kan en særlig app kommunikere med bilen, mens man kører.

De to andre udgaver har derimod en rigtig 10”-skærm med DAB-radio og trådløs Apple CarPlay foruden en række andre praktiske detaljer.

Løber man udstyrslisterne igennem, virker det, som om man står sig bedst ved at vælge den dyreste udgave, hvor man så også får bedre LED-lygter, navigationsanlæg, højdejusterbart førersæde, varme i rat og forsæder samt el-opvarmet forrude.

Bagsæderne i en Citroën ë-C3
Der er plads til tre personer ved bagsædet, og der er isofix-beslag til autostole ved yderpladserne. Pladsen er ikke imponerende, men det går at sidde to voksne fortil og to voksne bagtil uden besvær.

Mange gode Citroën-detaljer

En anden forskel mellem de tre niveauer finder man ved affjedringen i sæderne. Alle udgaver har en progressiv hjulaffjedring, som i sig selv leverer en god komfort, men det er kun i de to dyreste udgaver, at den affjedring suppleres med forsæder med en ekstra indbygget affjedring.

Det resulterer i en ret så imponerende samlet affjedringsoplevelse, der, når man kører hen over bump og ujævnheder, får ë-C3 til at fremstå som en ægte Citroën.

Omkring førerpladsen får man også en god Citroën-fornemmelse med et godt designet instrumentbord og et instrumenthus, der spejles op i en sort glasskærm lige under forrudens underkant. Det ser flot ud og gør det let og sikkert at aflæse hastigheden, uden at man skal fjerne blikket fra vejen.

Åben bagagerumsklap i en Citroën ë-C3
Bagagerummet rummer 310 liter, hvilket er godkendt for en bil i denne klasse. Bagsædet er todelt og kan foldes forover.

God plads, ringe garanti

Vores første prøvesidning af bilen gav indtryk af en minibil med en kabine, der byder på mere plads, end man skulle tro. To store voksne kan faktisk sidde bag hinanden, og bagagerummet byder med sine 310 liter på netop den mængde plads, man vil forvente at finde i en bil i denne klasse.

Dertil kan ë-C3 udstyres med en trækkrog, der må trække op til 550 kg. Det er selvfølgelig ikke nogen stor påhængsvogn, men for mange vil alene muligheden for at kunne montere et cykelstativ sikkert være mindst lige så væsentligt.

Den samlede bedømmelse af den nye Citroën ë-C3 ender på baggrund af vores første tur med at være overraskende positiv, og der er derfor ingen tvivl om, at Citroën kommer til at stå stærkt, når Danmarks billigste elbil lanceres herhjemme sidst på sommeren.

Desværre leveres bilen med blot to års fabriksgaranti, og det er et stort minus, der holder begejstringen nede. Man kan dog tilkøbe en udvidet dækning mod mekaniske og elektriske nedbrud i syv år for 4.495 kr.

Den nye Citroën C3 bygges også som en traditionel benzinbil. Men den har vi endnu ikke prøvet, og om den kommer til Danmark, er endnu uvist.

 

Se komplet oversigt over FDMs tests af elbiler

Vi har siden 2016 testet stort set alle elbiler, der er kommet på markedet. Over 140 tests kan du læse. Få overblik, før du vælger elbil.

Læs test af elbiler her

En rød Citroën ë-C3 set bagfra

Citroën ë-C3

El
199.990 kr.
  • Pris
  • Komfort
  • Betjening
  • Ingen frunk
  • Ingen adaptiv fartpilot
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1 elmotor – forhjulstræk. Batteri (brutto/netto): 45/44 kWh (LFP). Laddeeffekt (DC/AC): 100/11 kW
  • CO2 udledning
    0 g/km
  • Effekt
    113 hk
  • Moment
    120 Nm
  • Topfart
    135 km/t.
  • Acc. (0-100)
    11,0 sek.
  • Køreklar vægt
    1.416 kg
  • Maks. påhængsvægt
    550 kg
  • Bagagerum
    310 liter
  • Akselafstand
    254 cm
  • Officiel rækkevidde
    321 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 3 / 12
    Batteri: 8 år/160.000 km
  • Mål
    L:402 cm B:176 cm H:157 cm
Luk